Saturday 12 July 2014

Posted by jinson on 01:40 No comments

Rumah Hijau


Bahan-Bahan:


  1. Glue Gun
  2. Bekas CD
  3. Pisau
  4. Pembaris

Langkah 1:


Mula-mula sekali ambil bekas cd dan pisahkan kesemua bahagian.


Langkah 2:


Lepas tu, ambil bahagian depan cd dan potong tepi bekas macam ni. Cara untuk memotong bekas cd ni senang je cuma layangkan pisau dan nanti bahagian yang dipotong tadi akan terpisah.


Langkah 3:

Bila potongan tadi dah rata, gunakan glue gun dan cantumkan 2 bekas cd  macam ni. Untuk proses ni, anda memerlukan lebih kurang 6 bahagian depan cd untuk dijadikan dinding rumah hijau ni. Buat dinding ni 2 set dan pastikan gam kesemua bahagian dengan kemas.


Langkah 4:



Ah sekarang ni kita nak buat bahagian tepi Bumbung, ambil bahagian belakang cd dan buat garisan hujung ke hujung seperti bentuk segi tiga. Untuk bahagian ni pun kita kene buat 2 set.


Langkah 5:




Ah kan tadi kita dah buat tandaan berbentuk segi tigakan. Sekarang ni potong bahagian yang dah ditandakan tu.


Langkah 6:

Kalau anda nak tau, bekas CD ni memang payah nak dipisahkan jadi lepas dah potong tu kalau tak terpisah gak patahkan je. Masa patahkan bekas cd ni pastikan anda berhati-hati, kalau boleh gunakan sarung tangan untuk menjaga keselamatan anda sebab bekas cd ni kalau dah dipotong atau dipatahkan ia sangat tajam. Jadi berhati-hatilah yeee.

Nak buat bahagian tepi dinding. Kita perlukan 5 kompakmen cd bahagian belakang yang dicantumkan bersama-sama segi tiga yang kita dah potong tadi.


Langkah 7:


Proses seterusnya kita akan buat bahagian bumbung. Bahagian bumbung ni mempunyai 2 bahagian yang boleh dibuka tutup. Tampalkan kompakmen kecil pada bumbung untuk menutupi keseluruahan rumah hijau kita.


Hasil:



Sekarang kita akan cantumkan kesemua bahagian yang telah kita siapkan. Nak cantumkan keempat-empat dinding ni anda perlukan sedikit penambahan di tepi dinding bahagian depan dan belakang yang mana anda perlu menampal satu bahagian kecil kompakmen untuk memudahkan cantuman kesemua bahagian dinding dilakukan.







0 comments:

Post a Comment