Sunday 10 August 2014

Posted by jinson on 22:39 No comments

Pasu Botol DIY


Langkah 1:



Minggu ni kreatif tv nak berkongsi cara untuk membuat pasu bunga dengan hanya mengukan botol air yang terpakai. Caranya senang je...

Mula-mula sekali potong bahagian atas botol macam dalam visual ni. Gunakan pisau yang tajam bagi memudahkan proses memotong dilakukan dan yang paling penting berhati-hati k!




Langkah 2:


Lepas tu, gunakan guting dah buat potongan memanjang hingga ke bahagian tengah botol. Ah lakukan proses menggunting ni di sekeliling botol.


Tips:


Kreatif tv nak kongsikan tips dengan anda semua selain daripada menggunakan botol untuk membuat pasu ni. Anda juga boleh menggunakan bahan-bahan terpakai yang lain ah contohnya macam tin, besen, kotak, gelas dan macam-macam lagi lah. Dan jangan lupa untuk suntikan elemen kreatif di pasu anda untuk menampakkannya lebih menarik.

Langkah 3:



Ok bila sekeliling botol telah di gunting memanjang. Terbalikkan botol dan tekan dipermukaan lantai untuk mendapatkan bentuk seakan-akan bunga yang kembang.


Langkah 4:

Untuk proses seterusnya ni, anda perlu melipat potongan panjang yang kita buat tadi tu. Setengahnya lipat kesebelah kiri dan setengah lagi lipat kesebelah kanan. Dan jadilah bentuk yang kita mahukan.


Langkah 5:



Untuk mencantikkan lagi pasu ni anda boleh melekatkan manik-manik yang macam kami lakukan ni. Selain menggunakan manik anda jugak boleh mewarnakan botol ni ataupun menampal dengan objek-objek kraf lain. Bagi proses menampal kami mengesyorkan anda untuk menggunakan glue gun.


Hasil:


Jadi beginilah hasilnya Pasu bunga kita. Siapa sangka dari barang terpakai sekarang dah boleh menjadi barang perhiasan. Selamat Mencuba!










0 comments:

Post a Comment